Entreprenörskap & Omvärlden

Entreprenörskap och Omvärlden

”En viktig uppgift för skolan är att ge överblick och sammanhang. Skolan ska stimulera elevernas kreativitet, nyfikenhet och självförtroende samt vilja att pröva egna idéer och lösa problem. Eleverna ska få möjlighet att ta initiativ och ansvar samt utveckla sin förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med andra. Skolan ska därigenom bidra till att eleverna utvecklar ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap”. Lgr 11 kap 1

Med entreprenörskap syftar vi på en attityd som främjar elevernas vilja att ta upptäcka och därmed ytterligare sätt att ta till sig kunskap. Med denna attityd vill vi ta till vara på engagemanget, resurserna och idéerna såväl bland elever, föräldrar och pedagoger. Att stimulera entreprenörskap i skolan innebär:

  • att på olika sätt stärka elevernas tro på sin egen förmåga att skapa något själva
  • att öppna skolan och ta in resurser utifrån, engagera föräldrar, företag och närsamhälle
  • att genom integrering av olika ämnen ge helhetsbilder
  • att eleverna får se nyttan av sina kunskaper i skolans olika ämnen
  • att eleverna får kunskap om hur samhälle och företag fungerar

Vi vill att våra elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende bevaras och utvecklas. Med arbetsmetoder och aktiviteter som bygger på eleverna och deras intressen ökar lusten att lära mer. Förmågan till samarbete, kritiskt tänkande och ansvar för den egna lärprocessen är kompetenser som är användbara för livet i allmänhet och för framtiden.

Elever på Vibyskolan är både aktiva och drivande i skolans föreningar vilket resulterar i undervisning på andra skolor och arbete på skolans fritidsgård.

PRAO-perioden i åk 8 och 9 ser vi som en stor del i att stärka eleven i att skapa något själva och få kunskap om samhället. Vi arbetar med samhälle, framtid och studie- och yrkesvägledning som en röd tråd genom skolans alla årskurser.

Vi har tillgång till en studie- och yrkesvägledare (SYV) som har schemalagd tid på skolan. Arbetet med funderingar och planering för fortsatta studier och arbete bör komma in så tidigt som möjligt för att väcka nyfikenhet och skapa intresse för framtiden.