Kunskap & Förmågor

Kunskap och Förmågor

”Skolan ska ansvara för att eleverna inhämtar och utvecklar sådana kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem.” Lgr 11 kap 2

Barn och ungdomar är olika. De är intresserade av olika saker, de lär sig på många sätt och olika fort. Därför bedrivs skolans undervisning med varierade metoder så som föreläsningar, kollaborativt lärande i par eller i grupp och individuellt där undervisningen anpassas efter varje elevs förutsättningar och behov. För att få omväxling och högsta möjliga pedagogiska effekt vill vi använda det bästa från olika pedagogiska metoder. Den traditionella lärarledda metoden innebär för oss att läraren undervisar eleverna i klass och instruerar dem när de utför individuellt arbete eller när de arbetar i grupp. I flera ämnen görs laborativt arbete och studiebesök utanför skolan för att åskådliggöra olika skeenden.

Vi vill förbereda våra elever för framtiden och formar vår undervisning så att den möter de nya förutsättningar och krav som väntar. Skolans pedagogik främjar elevens förmåga att utveckla en god studieteknik, samarbeta, lösa problem och kritiskt granska information, förmågan att analysera och lösa problem samt kommunikation, är några av de områden och nyckelkompetenser vi lyfter fram och utvecklar.

Eleverna erbjuds också fördjupningskurser inom ramen för Elevens val vilka kan se olika ut från år till år beroende på elevernas intresse.

”Skolan ska bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära ska utgöra en grund för skolans verksamhet. Skolan ska erbjuda eleverna strukturerad undervisning under lärares ledning, såväl i helklass som enskilt. Lärarna ska sträva efter att i undervisningen balansera och integrera kunskaper i sina olika former.” Lgr 11 kap 2

Läxhjälp leds av ämnesbehöriga pedagoger ett flertal dagar i årskursindelningen 1-5 och 6-9.

Lugn och ro är avgörande för att elever skall kunna inhämta kunskaper. Det är en liten andel elever som kan tillgodogöra sig undervisning i en rörig miljö. Det är därför ett ansvar för skolan att studiemiljön karaktäriseras av lugn och ro. Det innebär också att eleven skall ha rätt till en fast arbetsplats där lärare kommer till eleverna snarare än tvärtom.

Så långt som möjligt och på majoriteten av skolans lektioner leds arbetet i helklass av två pedagoger. Delar av ämnen såsom Sv, Ma, Eng och No läses i halvklass. Vi ser att vi på så sätt kan ge tid för individuellt lärande och möte, höja kunskapsresultat, skapa en trygghet samt skapa ett kollegialt lärande för pedagogerna.

 

En dator till en elev – 1 till 1

Internet, kommunikation och teknik (IKT) är en självklar del av undervisningen. Samtliga klassrum är utrustade med eller har tillgång till projektor eller smart-board. Vi är en 1-till-1 skola där varje elev i åk 4-9 arbetar med en iPad eller dator. I årskurs 1 arbetar vi med metoden Att skriva sig till läsning (ASL) där två elever arbetar tillsammans på en iPad. Även i förskoleklass och i åk 2-3 arbetar eleverna med iPads och även då i par där de stöttar och lär av varandra.

Genom dator och iPad satsning vill vi förbättra och utveckla lärmiljön på Vibyskolan, och därmed ge våra elever verktyg för att nå de kompetenser som kommer att krävas av dem i deras framtida skolgång och på deras framtida arbetsplatser. Digital kompetens, kommunikation, granskning av källor samt informationssökning är några exempel på förmågor som vi arbetar mot att våra elever ska nå.

Evenemang

Inom skolans ämnen arrangeras olika evenemang för att skapa ett kreativt lärande och en dynamisk skolvardag och lärmiljö. Under året har vi evenemang såsom lägerskola, novellkväll, idrottsturneringar, Pi-dag, Bokens dag, danstävlingar och Vibyskolans dag.