Vi vill öka lusten att lära
Vi vill att våra elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende bevaras och utvecklas. Med arbetsmetoder och aktiviteter som bygger på eleverna, deras intressen samt deras delaktighet i planering ökar lusten att lära mer. Förmågan till samarbete, kritiskt tänkande och ansvar för den egna lärprocessen är kompetenser som är viktiga för livet och för framtiden.
Våra pedagogiska metoder
För att få omväxling och högsta möjliga pedagogiska effekt vill vi använda det bästa från olika pedagogiska metoder. Den traditionella lärarledda metoden innebär för oss att läraren undervisar eleverna i klass och instruerar dem när de utför individuellt arbete eller när de arbetar i grupp. I flera ämnen görs laborativt arbete och studiebesök utanför skolan för att åskådliggöra olika skeenden.
Våra Förstelärare
- Digitalisering och AI
- Genus och jämställdhet
- Tillgänglig lärmiljö – syftet är att all undervisning på skolan ska vara utformad så att den fungerar för alla elever samt att alla lektioner präglas av arbetsro, tydliga planeringar, variation i arbetssätt och höga förväntningar på eleverna.
- Miljö och hållbarhet – Lektorstjänsten innebär att bedriva praktiknära forskning som fokuserar på hur eleverna på skolan tänker och känner när det gäller olika miljöproblem och hur de uppfattar den undervisning de får inom miljö och hållbarhet. Leder skolans miljögrupp samt deltar i ett projekt som syftar till att väcka elevers medvetenhet kring ”matsvinn”.
-
Utveckla arbetet med att göra eleverna delaktiga i planeringen och utvärderingen av undervisningen.
-
Säkerställa att samtliga lärare regelbundet samverkar kring bedömning och utvecklar gemensamma arbetsmetoder för att säkra likvärdigheten i omdömen och betyg och kommunikationen kring dessa.
Digitalisering är en självklar del av undervisningen. Samtliga klassrum är utrustade med projektor eller smart-board. Vi är en 1-till-1 skola där varje elev i åk 1-9 arbetar med en iPad eller dator.
Digitala verktyg på Vibyskolan
Vi lär ut digital kompetens
Genom dator- och iPadsatsning vill vi förbättra och utveckla lärmiljön på Vibyskolan och ge våra elever verktyg för att nå de kompetenser som kommer att krävas av dem i deras framtida skolgång samt på deras framtida arbetsplatser. Digital kompetens, kommunikation, granskning av källor och informationssökning är några exempel på förmågor som vi arbetar mot att våra elever ska nå.
I årskurs 1 arbetar vi bland annat med metoder så som Att skriva Sig till Lärande (ASL) där elever arbetar tillsammans på varsin iPad. Även i förskoleklass arbetar eleverna med iPad och då delvis i par där de stöttar och lär av varandra. I åk 4-9 använder vi oss av digitala läromedel men även av läroböcker och annan litteratur.