På Vibyskolan bedriver vi praktiknära forskning i syfte att:
- utveckla meningsskapande undervisning som stärker elevernas förutsättningar att kunna bidra till en hållbar omställning samt producera och sprida information om hur detta kan ske.
- stärka lärares och annan personals kunskap och kompetens inom miljö- och hållbarhetsfrågor samt pedagogik inom dessa områden.
- utveckla skolans arbete med att föregå med gott exempel när det gäller miljö och hållbarhet (t.ex. att minska matsvinnet).
Klas Persson, som är anställd som lektor på skolan, genomför studier tillsammans med lärare på skolan. Alla lärare på skolan får möjlighet att bidra i arbetet med att identifiera problem, formulera frågor och hypoteser samt utforma studier för att söka svar på frågorna.
Skolans miljögrupp, bestående av skolledningen och lärare, fungerar som ett forum där undervisning om miljö och hållbarhet diskuteras vid sidan av skolans arbete med att själva verksamheten ska bli mer miljövänlig.
Har du frågor om den praktiknära forskningen på Vibyskolan, kontakta Klas Persson, klas.persson@vibyskolan.se
Studier 2023-2025
Presentation om praktiknära forskning samt nedslag i annan relevant forskning (april 2025)
Studie av undervisning med två alternativa fokus: ekologiskt fotavtryck respektive ekologiskt handavtryck. Studien genomfördes i två klasser i år 5 under hösten 2024. Det ekologiska fotavtrycket är ett mått på miljöbelastning. Det ekologiska handavtrycket fokuserar däremot inte på de negativa konsekvenserna av vår konsumtion, utan det positiva vi gör för ekologin på jorden, som vi själva är en del av. Studien visade att elevernas motivation att agera miljövänligt inte tycktes påverkas av om undervisningen fokuserade på ekologiskt fotavtryck eller ekologiskt handavtryck.
Studie av undervisningen om vattenanvändning i år 4 under hösten 2024. Studien visade bland annat att många av eleverna i denna ålder ser det som en självklarhet att ökade kunskaper också ska leda till ett personligt ansvarstagande. De börjar tänka på att spara på vatten och försöker också påverka sina föräldrar att ta mer ansvar.